November Rain - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van S. Dam - WaarBenJij.nu November Rain - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van S. Dam - WaarBenJij.nu

November Rain

Blijf op de hoogte en volg S.

01 November 2013 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Op de nacht van Halloween is Wessel aangekomen. We zouden een wat meer reisjes weekend gaan doen. Hij was tenslotte al in Cambridge geweest. De eerste dagtrip was naar Ely. Dit is een kleine 30 minuten per trein van Cambridge. Ze hebben er een indrukwekkende kathedraal gebouwd. Voor een dorpje eigenlijk veel te groot. Maar het idee was dat het een rustoord moest zijn waar genoeg ruimte was. Daar is Ely inderdaad geschikt voor. Een klein plaatsje.

De kathedraal was best groot en samen met een groep hebben we de toren beklommen. DE gids heeft uitgebreid verteld over de bouw van de nieuwe koepel die, voor die tijd, uniek was door de octagone bouwvorm.
Voor de 2de dag stond een bezoekje aan een oud Engels kasteel op het programma waarna we naar de kust door reisde. Castle rising, zoals het kasteel heet, was heel anders dan ik had verwacht. Ik zie altijd een typisch Frans kasteel voor me, maar dit was meer een blok beton. Het was ook veel kleiner vanbinnen dan ik gewend was van de Franse kastelen. Daarna zijn we naar de kliffen geweest in Hunstanton. Heerlijk uitgewaaid en mooie foto's gemaakt van de Engelse kustlijn.

De 2de week van november ook alweer genoeg te doen in Cambridge e.o. Beginnend met een groot vuurwerk om te vieren dat Guy Fawkes er niet in slaagde het parlementsgebouw op te blazen in Londen op 5 november. Prachtig kwartier vuurwerk kijken en eindigen bij het grote haardvuur.

Een paar dagen later was ik op weg naar Oxford om samen met een paar CNS'ers eens te kijken waar Alex zijn stage loopt. Vanuit Cambridge is dit een 3,5 durende busreis. Dan ben je blij dat je bent aangekomen. Eerst samen gegeten en daarna naar de pub. Rond 11 uur kwamen ook Nynke, Rianne en Christian met de bus (na het vliegen) aan in Oxford. Moe van de reis zijn we naar Alex zijn huis gelopen waar we de eerste avond vooral veel hebben gekletst.

De volgende ochtend nog altijd genoeg om over te kletsen tijdens het ontbijt. 3 van ons hadden er al een skype-college opzitten toen de pannenkoeken werden gebakken. Nadat iedereen eindelijk gedoucht had richting centrum om iets van Oxford te zien. Het was een regenachtige dag maar door de verhalen van Alex hebben we toch veel geleerd over de typische Oxford-student. Toen het echt teveel ging regenen en we toch de bekendste gebouwen hadden gezien zijn we een supergrote boekenwinkel ingegaan. Blackwell. Daar kun je echt uren rondlopen en gewoon gaan zitten om boeken te lezen zonder ze te kopen.

Op 9 november zouden ik en Rianne de vroege bus pakken richting Cambridge om daar ook een dagje rond te lopen. De andere 3 volgde met een bus later. Daar aangekomen eerst tijd voor koffie en lunch. Daarna richting King's College om aan de Cambridge tour te beginnen. Ondanks dat het eigenlijk niet mocht heb ik toch op een sneaky manier alle 4 CNS'ers binnengesmokkeld. Daarna nog wat colleges laten zien en geëindigd bij een pub. voor een drankje. Nadat we Alex hadden afgezet bij de bus terug de stad in voor een bordje curry. Aan het einde van de avond zijn we bij de Eagle beland waar het echt overvol was.De volgende ochtend tussen het werken door een kopje koffie gedronken en afscheid genomen.

Op 21 november zijn mijn ouders aangekomen. Ze zouden slapen boven een pub en om te zorgen dat ze niet verdwalen heb ik ze er heen gebracht. Het was al wel redelijk laat toen ze aankwamen dus na een kopje thee toch maar naar huis gegaan. De volgende ochtend hebben ze een rondje gelopen door het centrum. Gelukkig hadden ze nog niet alles gezien en kon ik toch weer even gids spelen. Op het lab hebben we later de computer gebruikt om ons dagje Londen te plannen. 23 november dus een tweede bezoekje aan Londen voor mij. Nu heb ik ook Piccadili Circus, de Tower bridge en de tower of Londen gezien.

Een week later heb ik deelgenomen aan een radioprogramma van The Naked scientist, wat opgenomen werd in Cambridge Science Centre. Er waren wat standaard aanwijzingen wat wij als publiek moesten doen en na toen begon het met wat openings zinnen. Daarna werd per experts een intro, experimentjes en vragen gesteld. Het ging over leven in de ruimte. Er werd uitgebeeld hoe het wiebelen van de zon en planeten elkaar beïnvloeden en zorgen voor rotatie, hoe het geluid van een alarm hetzelfde effect heeft als wiebelen, hoe gist weer tot leven kan komen, het lanceren van een frisdrankfles door er bepaalde verhoudingen lucht en een vloeistof in te hebben en dan aan te steken zodat de verhouding verandert. De hele show werd op zondag uitgezonden op de BBC radio waar ik als publiek te horen was.